Jag tror det blir bäst om alla väljer det de själva vill...

Kan blir lite smått irriterad på konkurrensen mellan organisationerna som erbjuder au pair jobb i USA. Jag åker själv med CC och vet att de inte alltid har haft det bästa ryktet. Men jag tycker inte heller det är ok för SI och STS att stänga ute au pairer som hade ätstörningar eller liknande tidigare i livet. (Detta har ingenting med mig att göra, jag har aldrig haft det). Jag tycker ändå inte att man borde bli portad från att åka när man är frisk.


Anledningen att jag valde att åka med CC var för att man inte behövde betala någonting innan man fått en familj. Jag beslutade mig ganska tidigt för att åka som au pair, och visste som sagt att jag kanske skulle kunna ångra mig innan jag fått en familj. Nu ångrar jag mig verkligen inte, detta är troligtvis något av det bästa jag kommer att göra. Men som sagt jag kände inte för att spendera några pengar på något som jag inte var säker på. Beslutet om att verkligen åka kom automatiskt under sökandet och matchingprocessen och nu är de det mest självklara. Jag är så sugen på att åka. Jag tycker också att Cultural Care AU pair Sweden gruppen på Facebook är kanon. Ett bra samlingsställde där gamla, nuvarande och blivande au pairer delar med sig av sina erfarenheter och sina frågor. Den andra orsaken till varför jag valde att åka med CC var för att de var snabbast med att ge mig en intervju. Jag anmälde mig till både CC och SI i början av december 2009. Jag ville vara ute i mycket god tid för att hitta en familj. Jag fick en tid med CC den 7 december men jag fick en tid med SI den 24 februari. Med facit i hand är jag väldigt glad att jag valde CC eftersom jag redan i slutet av januari hittade min familj. Jag kan inte fått någon bättre och är väldigt glad idag att min resa är 5 juli.


Jag vet att man kan se ganska ofta folk som upplyser att de är i rematch, men jag upplever också att man inte alltid kan skylla på CC. Jag vet inte grunden till rematchen och kan därför inte uttala mig om det, ibland är det säkert så att familjen inte var lämpad till den au pairen, kanske inte lämpad till någon au pair. Ibland är det säkert så att au pairen inte riktigt fått det så han/hon har tänkt sig och blir besviken genom det och ledsen, familjen känner sig svikna att au pairen inte trivs. Huruvida CC sköter sig i USA när det gäller rematches kanske endast de som varit i rematches uttala sig om, jag tror inte rykten är lämpligt i detta fall då det finns folk som säkert fått det superbra och de som fått återvända hem till Sverige igen.


Jag tror inte helt enkelt att gräset är grönare på andra sidan och jag tycker själv att man ska få välja den organisation som känns bäst. Jag menar inte att klanka ner på någon annan organisation, men jag kan känna att man inte ska lita på alla rykten som hörs utan själv uppleva det någon gång. Folk som bara skriver skit har säkert inte det bästa perspektivet heller.


Slutligen om man inte har fullständigt rätt statistik tycker jag att man ska vara tyst, för att vilseleda folk med felaktig statisk finns det ingen anledning till. Detta är inte riktat till någon speciellt person utan hoppas att i framtiden kunna ha en bättre relation mellan organisationerna och istället ha en positiv inställning.


Detta inlägg är inte riktigt mot någon speciell! Ingen ska ta någonting personligt!


Kommentarer
Postat av: Marie

WORD!

2010-05-07 @ 22:47:37
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/
Postat av: Sofia

Alltså jag förstår inte hur det har kunnat blivit en sån stor grej av det här med organisationer. Jag själv har valt att åka med SI och är super nöjda med dom. Så jag har ju ingen aning om hur någon annan organisation är, så jag tycker inte det går att folk sitter och säger att den och den organisationen är dålig när man inte ens vet något om hur den organisationen är eftersom dom åker med en annan. Så jag håller med dig, det blir nog bäst om alla väljer det de själv vill. Även om jag är jätte nöjd med SI så kan jag hålla med om att det är lite konstigt att man inte får åka med dom om man tex har haft ätstörningar, inte heller kan man åka om man är kille. Inget av det har ju drabbat mig, men det är ju lite underligt. Och sen att det har kommit fram mest klagomål om CC är väl inte så konstigt om flest åker med dom, då är det ju fler som kan utala sig och på så sätt blir det ju fler klagomål. Förstår du hur jag menar?

2010-05-09 @ 19:18:30
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0